Fakultet tehničkih nauka

Predmet: Liderstvo i upravljanje promenama (17.IMS210)

Matične organizacione jedinice predmeta:
Osnovne informacije:
 
Kategorija Stručno-aplikativni
Uža naučna oblast Ljudski resursi i komunikacije
Multidisciplinarna Da
ESPB 6
Cilj:

Cilj predmeta je upoznavanje studenata sa savremenim prilazima izučavanju fenomena liderstva i procesa promena. U uslovima poslovanja u kojima su promene nezaobilazan deo svakodnevnog funkcionisanja, značajno je sagledati načine i mogućnosti stvaranja uslova za prihvatanje promena, i formiranje strategija i taktika za stvaranje promena. Lider, kao nosilac promena, čini osnovu za uspešnije sprovođenje promena,kao i osnovu za usaglašavanje vizije i misije organizacije sa ciljevima zaposlenih. Studenti će se upoznati sa uzrocima javljanja promena, metodama vođenja promena, kao i sa liderskim veštinama, znanjima i sposobnostima kojima bi se povećavalo organizaciono umeće i profesionalno umeće zaposlenih.

Ishod:

Posedovanje znanja i veština neophodnih za lidersku komunikaciju sa sledbenicima, kao i principe koje se odnose na uticaj lidera na sledbenike, na ponašanja koja doprinose uspešnoj liderskoj komunikaciji u organizaciji i uslovima u kojima se komunikacija lidera i sledbenika pretvara u uspešno funkcionisanje organizacije u sprovođenju promena i stvaranju nove vrednosti. Stvaranje uslova za razvoj ličnosti i upravljanje sobom, kako bi u organizacionom ponašanju mogli da upravljaju zaposlenima. Cilj predmeta je, takođe, ovladavanje veštinama i sposobnostima donošenja odluka, upravljanja vremenom i situacijom,kao i saznanja o socijalnim i tehničkim okolnostima koji doprinose kvalitetnom liderstvu i upravljanju promenama.

Sadržaj:

Pojam i uloga lidera(definisanje pojmova lidera i liderstvo);Pojam i tipovi promena u organizaciji, Liderstvo kao proces promene;Teorijske osnove liderstva i promena; Organizaciona struktura i promene; Organizaciona kultura i promene;Osobine ličnosti lidera;Motivisanje za promene; Liderstvo i komunikacija sa saradnicima; Predupređenje konflikata, Stvaranje učeće organizacije; Upravljanje i vođenje promena od strane lidera;Uticaj-moć lidera; Liderstvo i promene u timskom radu;Upravljanje sobom; Uspešnost lidera u procesu promena.

Metodologija izvođenja nastave:

Nastava se izvodi interaktivno, sa stalnim domaćim zadacima u vidu eseja i različitih testova ličnosti kojima bi se uticalo na razvoj liderskih karakteristika.Pored teorijskog okvira koji se prezentuje u smislu prepoznavanja korisnih saznanja iz savremenih pristupa liderstvu i promenama, u okviru nastave se izvode i praktični zadaci koje studenti rešavaju, kako bi simulacijom problemskih situacija, uvežbavali najznačajnije aspekte u sagledavanju realne situacije u okruženju i organizaciji u kojoj rade.

Literatura:
Autori Naziv Godina Izdavač Jezik
Koter J. Vođenje promena 1998 Želnid, Beograd Srpski jezik
Grubić-Nešić, L. Znati biti lider 2007 AB Print, Novi Sad Srpski jezik
Hiatt, j. Creasey, T. Change Management 2012 Prosci Learning Center Publications Engleski
Parker C. Developing Management Skills for Leadership 2003 Prentice Hall Engleski
Pierce J., Newstrom J. Leaders & the Leadership Process 2008 McGraw-Hill Engleski
Maxwell J. Developing the leader Within You 2001 Thomas Nelson Publishers Engleski
Formiranje ocene:
Predmetna aktivnost Predispitna Obavezna Broj poena
Prisustvo na predavanjima Da Da 5.00
Seminarski rad Da Da 20.00
Prisustvo na vežbama Da Da 5.00
Usmeni deo ispita Ne Da 70.00
Izvođači nastave:
Predavanja
Predavanja
Auditorne vežbe