Fakultet tehničkih nauka

Predmet: Razvoj i obuka zaposlenih (17.IM1917)

Matične organizacione jedinice predmeta: Departman za industrijsko inženjerstvo i menadžment, Katedra za proizvodne sisteme organizaciju i menadžment
Osnovne informacije:
 
Kategorija Stručno-aplikativni
Uža naučna oblast Proizvodni i uslužni sistemi, organizacija i menadžment
Multidisciplinarna Ne
ESPB 5
Cilj:

Osnovni cilj predmeta Razvoj i obuka zaposlenih je uočavanje osnovne karakteristike savremenih organizacija da su one organizacije znanja, odnosno, učeće organizacije i da je u njima razvoj i obuka zaposlenih strategijska aktivnost. Isto tako, cilj predmeta je (1) jasno i praktično izlaganje teorije i prakse razvoja i obuke ljudskih resursa u organizacijama, (2) podsticanje studenata da razmišljaju o doprinosu koji bi mogli da daju kao inženjeri menadžmenta, zaposleni u organizacijama, da bi podržali i promovisali učenje i da (3) uvide potrebu sopstvenog stalnog učenja i razvoj pojedinih veština neophodnih za uspešnu karijeru.

Ishod:

Studenti će nakon odslušanog i položenog ispita biti osposobljeni (1) da na osnovu usvojenih teorijskih znanja, kao članovi timova na strategijskom nivou, formulišu elemente strategije preduzeća koji se odnose na razvoj i obuku zaposlenih, (2) oblikuju programe i planove razvoja i obuke zaposlenih u industrijskim sistemima, (3) učestvuju na operativnom nivou, u svim fazama sprovođenja procesa razvoja i obuke zaposlenih u preduzeću, (4) kritički analiziraju doprinos razvoja i obuke zaposlenih ostvarivanju poslovnih i individualnih ciljeva i postizanju konkurentnosti i (5) formulišu sopstvene planove razvoja kroz prizmu stavova, vrednosti i nivoa karijere, koji za njih predstavljaju vrednost.

Sadržaj:

Šta je Razvoj i obuka zaposlenih, Značaj razvoja i obuke zaposlenih u savremenom poslovanju u svetlu aktuelnih promena, Faktori koji utiču na razvoj i obuku zaposlenih, Tradicionalni pristup u procesu razvoja i obuke zaposlenih, Strategijski razvoj i obuka zaposlenih – misija i ciljevi razvoja i obuke zaposlenih, Formulisanje strategija razvoja i obuke zaposlenih, Karakteristike organizacione kulture neophodne za razvoj i obuku, Razvoj i obuka zaposlenih i inovativnost u savremenim organizacijama, Razvoj i obuka zaposlenih i učeća organizacija, Razvoj i obuka zaposlenih i preduzetništvo, Razvoj i obuka zaposlenih i povećanje intelektualnog kapitala organizacije, Proces razvoja i obuke zaposlenih u kontekstu menadžmenta ljudskih resursa, Operativni aspekt razvoja i obuke zaposlenih, Tri nivoa potrebe za razvojem i obukom zaposlenih, Definicija i uloga organizacionog učenja, Faze u projektovanju obuke, Uloga organizacije u razvoju i obuci zaposlenih, Uloga menadžera u razvoju i obuci zaposlenih, Uloga pojedinca u sopstvenom razvoju i obuci, Celoživotno učenje, E-učenje, Potrebe razvoja menadžera, Programi razvoja menadžera, Metode i tehnike razvoja na poslu.

Metodologija izvođenja nastave:

Nastava se izvodi usaglašavanjem teorijskog koncepta sa predavanja i rada na vežbama, u cilju što realnijeg i svestranijeg sagledavanja mogućnosti razvoja i obuke ljudskih resursa u organizaciji. Od studenata se očekuje da aktivno učestvuju u predavanjima i vežbama i urade obavezan seminarski rad. Tako im se otvara mogućnost da istraže i praktično primene znanja o aktuelnim konceptima razvoja i obuke zaposlenih, formalnog i neformalnog, individualnog i grupnog učenja. U okviru vežbi se podstiče rad u grupama.

Literatura:
Autori Naziv Godina Izdavač Jezik
Reid, M.A.,Barrington, H., Brown, M. Human Resource Development 2004 CIPD House, London Engleski
P.Nick Blanchard, James W. Thacker Effective training: Systems, Strategies, аnd Practices 2010 Pearson Education Engleski
Bahtijarević-Šiber, F. Strateški menadžment ljudskih potencijala 2014 Školska knjiga, Zagreb Hrvatski
Ljubica Duđak Razvoj i obuka zaposlenih (u pripremi) 2020 Fakultet tehničkih nauka, Novi Sad Srpski jezik
Gordana Milosavljević Trening i razvoj 2008 Fakultet tehničkih nauka, Beograd Srpski jezik
Nedeljko Ikač Menadžment ljudskih resursa 2006 Fakultet tehničkih nauka, Novi Sad Srpski jezik
Blanchard, P.N., Thacker, W.J. Effective Training - Systems, Strategies and Practices 2007 Pearson - Prentice Hall, New Jersey Engleski
Walton, J. Strategic Human Resource Development 1999 Prentice Hall Engleski
Formiranje ocene:
Predmetna aktivnost Predispitna Obavezna Broj poena
Seminarski rad Da Da 20.00
Prisustvo na vežbama Da Da 5.00
Pismeni deo ispita - kombinovani zadaci i teorija Ne Da 70.00
Prisustvo na predavanjima Da Da 5.00
Izvođači nastave:
Auditorne vežbe
Auditorne vežbe
Auditorne vežbe
Predavanja