Fakultet tehničkih nauka

Predmet: Razvoj preduzetničkog poduhvata (17.IM1217)

Osnovne informacije:
 
Kategorija Stručno-aplikativni
Uža naučna oblast
  • Menadžment i investicije u inženjerstvu
  • Proizvodni i uslužni sistemi, organizacija i menadžment
ESPB 4

Opšti cilj predmeta je da na jednom mestu objedini znanja neophodna za pokretanje preduzetničkog poslovnog poduhvata i da ih kroz integraciju do tada naučenog ponudi u formi algoritma kako stići od ideje do tržišta. U tom smislu, cilj predmeta je da kod studenata razvije sposobnosti: (1) generisanja i prikupljanja ideja, (2) analize tržišta i uočavanja tržišnih niša, (3) procene neophodnih znanja i saradnika, (4) razvoja i zaštite ideje (5) obezbeđivanja finansija, (6) kreiranja marketing strategije i (7) nastupa na tržištu. Predmet ima za cilj da pomogne razumevanju preduzetničkog načina razmišljanja i ponašanja kroz holistički pristup. Ovaj predmet je fokusiran na započinjanje i razvoj novog preduzetničkog poduhvata.

Studenti koji odslušaju predmet, izvrše predispitne obaveze i polože ispit su osposobljeni da: (1) korišćenjem različitih tehnika generišu i prikupljaju ideje, (2) analiziraju tržištni segment od interesa i prepoznaju moguće tržišne niše (3) procene skup neophodnih znanja i na osnovu njega formiraju preduzetnički tim, (4) da planiraju i učestvuju u razvoju ideje i njenoj zaštiti kroz prava intelektualne svojine, (5) da prepoznaju i pristupe potencijalnim izvorima finansija, (6) da osmisle marketing strategije i nastup na tržištu.

Razvoj preduzetništva: različiti programi, institucije i metodologije. Eksterno i interno razvijanje preduzetničkog poduhvata. Uticaj karakteristika regiona/države na razvoj preduzetništva. Gde počinje preduzetnički poduhvat? Gde je problem? Kako do ideje? Ko su potencijalni kupci i zašto? Ko su konkurenti i kako će se stvoriti? Šta trebam da znam i ko to zna? Kako do saradnika? Relacije: ideja, model, prototip, proizvod. Kako da zaštiti ideju/proizvod/tržišni nastup u početnim fazama poslovanja MSP. Različiti programi razvoja preduzetništva. Od koga tražiti i kako finansijsku podršku? Kako prići kupcu? Mogućnosti prilagođavanja MSP promenljivim zahtevima kupaca. Kako osvojiti tržište?

Nastava na predmetu se odvija kroz predavanja, vežbe i istraživački rad sa ciljem da se odabrana ideja prevede kroz sve faze. Predavanja kombinuju teoriju i praktične primere koji su baza za diskusiju. U okviru vežbi, rad će se odvijati u grupama i samostalno. Deo nastave će zahtevati istraživački rad na terenu – intervjue sa potencijalnim korisnicima, posete bankama, kao i proučavanje međunarodnih preduzetničkih programa razmene i slično.

Autori Naziv Godina Izdavač Jezik
Magnus Klofsten The Business Platform – Entrepreneurship and management in the early stages of a firms development 2010 Technology Innovation International, Luxembourg Engleski
Bojović, Šenk, Rašković, Stanču Mirosavljev, Borocki, Radovanović Vodič za inovativne preduzetnike 2007 Konekta konsalting Srpski jezik
Eric Ries The Lean Startup 2011 Crown Publishing Group Engleski
Mladen Radišić Preduzetnički poduhvati - elektronska skripta 2018 Fakultet tehničkih nauka u Novom Sadu Srpski jezik
Predmetna aktivnost Predispitna Obavezna Broj poena
Predmetna aktivnost
Prisustvo na vežbama
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
5.00
Predmetna aktivnost
Seminarski rad
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
20.00
Predmetna aktivnost
Prisustvo na predavanjima
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
5.00
Predmetna aktivnost
Usmeni deo ispita
Predispitna
Ne
Obavezna
Da
Broj poena
70.00
Predavanja
Predavanja
Auditorne vežbe
Auditorne vežbe