Predmet: Ljudski resursi u ekonomiji znanja (17.IM1050 )
Matične organizacione jedinice predmeta: Departman za industrijsko inženjerstvo i menadžment, Katedra za proizvodne sisteme organizaciju i menadžment
Studijski programi predmeta:
Stepen i vrsta studija | Naziv |
---|
Kategorija | Stručno-aplikativni |
Uža naučna oblast | Proizvodni i uslužni sistemi, organizacija i menadžment |
Multidisciplinarna | Ne |
ESPB | 4 |
Cilj:
Cilj predmeta je da se (1) uoči prelazak od tradicionalnih, oslonjenih na fizičke resurse, ka savremenim, na znanju zasnovanim, organizacijama, (2) ljudski resursi prepoznaju kao funkcija koja će obezbediti sinergetsko delovanje svih drugih funkcija u preduzeću, (3) uoči strategijski značaj ljudskih resursa u stvaranju održive konkurentske prednosti savremenog preduzeća koje posluje u ekonomiji znanja i (4) uoči značaj razvoja inovativnosti i kreativnosti zaposlenih u poslovanju preduzeća. Cilj predmeta je da se, kroz organizaciono sagledavanje mesta i uloge ljudskih resursa u savremenom preduzeću koje posluje u ekonomiji znanja, operacionalizuju inženjerska znanja i da se kod studenata upotpuni i integriše komponenta strategijskog razmišljanja o ljudskim resursima, kao jedinom inteligentnom resursu i izvoru konkurentnosti, neophodna inženjerima koji zauzimaju pozicije u okviru bilo koje funkcije u organizaciji.
Ishod:
Studenti koji odslušaju predmet i polože ispit će biti osposobljeni da (1) uoče promene koje vode ka savremenim, na znanju zasnovanim, organizacijama i poslovanju u ekonomiji znanja, (2) prepoznaju mesto funkcije ljudski resursi u organizacionoj strukturi preduzeća, odnosno neophodnost njenog strateškog pozicioniranja, (3) koncipiraju samostalno ili kao deo tima strategije funkcije ljudskih resursa i učestvuju u formulisanju organizacione strategije, (4) analiziraju odnos između funkcije ljudskih resursa i ostalih funkcija u preduzeću, (5) operativno realizuju aktivnosti ljudskih resursa u organizaciji kroz instrumente ljudskih resursa (planiranje, regrutovanje, selekciju, upravljanje performansama, razvoj i obuku zaposlenih, razvoj karijere, sistem nagrađivanja i obezbeđivanje ravnopravnosti i jednakih šansi) i (6) ovaladaju tehnikama kreativnog razmišljanja i rešavanja problema u poslovanju.
Sadržaj:
Pojam ekonomije znanja; Karakteristike ekonomije znanja; Globalni procesi u okruženju (imperativ promena i globalizacija, razmatranje tržišnih, tehnoloških, demografskih i drugih eksternih faktora i internih faktora poslovnog okruženja) u ekonomiji znanja; Promene u oblasti radnih odnosa; Razlike između personalne funkcije i funkcije menadžmenta ljudskih resursa u ekonomiji znanja; Priroda menadžmenta ljudskih resursa; Proces menadžmenta ljudskih resursa; Analiza uloge menadžera ljudskih resursa u razvoju organizacije i razvoju pojedinaca; Procesi učenja u organizaciji, Izgradnja učeće organizacije, Tacitno i eksplicitno znanje, Upravljanje znanjem zasnovano na vrednosti, Koraci ka operativnom upravljanju znanjem, Pametni profesionalci - Radnici znanja, Metode i tehnike kreativnog razmišljanja; Kreativno rešavanje problema.
Metodologija izvođenja nastave:
Nastava se izvodi usaglašavanjem savremenog teorijskog koncepta sa predavanja i rada na vežbama, u cilju što realnijeg i svestranijeg sagledavanja mogućnosti ljudskih resursa u organizaciji. Nastava se odvija kroz predavanja i auditorne vežbe.
Literatura:
Autori | Naziv | Godina | Izdavač | Jezik |
---|---|---|---|---|
Ljubica Duđak | Ljudski resursi u ekonomiji znanja (u pripremi) | 2021 | Fakultet tehničkih nauka, Novi Sad | Srpski jezik |
2003 | Engleski | |||
Bahtijarević-Šiber, F. | Strateški menadžment ljudskih potencijala | 2014 | Školska knjiga, Zagreb | Hrvatski |
2006 | Srpski jezik | |||
2012 | Srpski jezik | |||
Nedeljko Ikač | Menadžment ljudskih resursa | 2006 | Fakultet tehničkih nauka, Novi Sad | Srpski jezik |
2012 | Srpski jezik |
Formiranje ocene:
Predmetna aktivnost | Predispitna | Obavezna | Broj poena |
---|---|---|---|
Prisustvo na predavanjima | Da | Da | 5.00 |
Seminarski rad | Da | Da | 20.00 |
Prisustvo na vežbama | Da | Da | 5.00 |
Pismeni deo ispita - kombinovani zadaci i teorija | Ne | Da | 70.00 |
Izvođači nastave:
vanr. prof. dr Jokanović Bojana
Vanredni profesor
Auditorne vežbe
prof. dr Duđak Ljubica
Redovni profesor
Auditorne vežbe
prof. dr Duđak Ljubica
Redovni profesor