Fakultet tehničkih nauka

Predmet: Ljudski resursi u procesu rada (17.II1022)

Matične organizacione jedinice predmeta: Departman za industrijsko inženjerstvo i menadžment
Osnovne informacije:
 
Kategorija Stručno-aplikativni
Uža naučna oblast Ljudski resursi i komunikacije
Multidisciplinarna Da
ESPB 7
Cilj:

Cilj predmeta je da studenti (1) uoče promene u eksternom poslovnom okruženju koje utiču na savremena preduzeća, (2) uoče prelazak od tradicionalnih, oslonjenih na fizičke resurse, ka savremenim, na znanju zasnovanim, organizacijama, (3) da se ljudi, odnosno ljudski resursi, prepoznaju kao činilac koji će obezbediti sinergiju organizacije, (4) uoči strategijski značaj ljudskih resursa, zbog njihove inovativnosti i kreativnosti, u stvaranju održive konkurentske prednosti preduzeća i (5) uoče da su zaposleni motivisani, posvećeni poslu i lojalni organizaciji samo ako postoji neophodna veza između ostvarivanja organizacionih i individualnih ciljeva zaposlenih. Cilj predmeta je da se, kroz organizaciono sagledavanje mesta i uloge čoveka u savremenom preduzeću, operacionalizuju inženjerska znanja i da se kod studenata upotpuni i integriše komponenta strategijskog razmišljanja o ulozi zaposlenih u poslovanju, neophodna inženjerima koji će se nalaziti u bilo kojoj funkciji u organizaciji.

Ishod:

Studenti koji odslušaju predmet i polože ispit će (1) biti osposobljeni da prepoznaju zaposlene kao najvažniji resurs u savremenim preduzećima, koji je neophodno postaviti na strategijski nivo u organizaciji, (2) uočiti stalnu potrebu (i/ili razvijati je) kod zaposlenih da uče i tako unapređuju svoje individualne performanse i inženjerska znanja, a time jačaju i performanse organizacije, (3) biti u stanju da, samostalno ili kao deo tima, rade na povećanju svojih kreativnih potencijala i svojih zaposlenih, u procesu razvijanja i projektovanja novih proizvoda i/ili usluga, (4) biti u stanju da preuzmu odgovornost za rezultate svog rada i svoju karijeru i (5) biti sposobni da operativno razmišljaju i sprovode brojne aktivnosti u organizaciji koje se odnose na učenje i obuku, timski rad, komuniciranje, kreativno rešavanje problema, motivaciju zaposlenih, uvođenje promena, rešavanje konflikata i etičkih problema.

Sadržaj:

Globalni procesi u okruženju (imperativ promena i globalizacija, razmatranje tržišnih, tehnoloških, demografskih i drugih eksternih i internih faktora poslovnog okruženja); Promene u oblasti radnih odnosa; Mesto i uloga čoveka u savremenom poslovnom okruženju; Aktuelni procesi u menadžmentu i kriza tradicionalnog menadžmenta; Afirmacija i koncepcijske osnove savremenog strategijskog menadžmenta; Menadžment ljudskih resursa kao odgovor na promene poslovanja; Organizacija funkcije menadžment ljudskih resursa u savremenom preduzeću; Praktični aspekti menadžmenta ljudskih resursa; Razvoj organizacije i razvoj pojedinaca kroz procese učenja; Principi timskog rada; Rešavanje konflikata u organizaciji; Metode i tehnike kreativnog rešavanja problema, Etika i odgovorno poslovanje; Motivacija zaposlenih; Komuniciranje u organizaciji.

Metodologija izvođenja nastave:

Nastava se izvodi usaglašavanjem savremenog teorijskog koncepta sa predavanja i rada na vežbama, u cilju što realnijeg i svestranijeg sagledavanja uloge čoveka u procesu rada, odnosno, ljudskih resursa u poslovanju organizacije. Nastava se odvija kroz predavanja i auditorne vežbe.

Literatura:
Autori Naziv Godina Izdavač Jezik
Mullins, L. Management & Organisational Behaviour, 9th Ed. 2010 Pearson, Harlow, England Engleski
Grubić-Nešić, L. Razvoj ljudskih resursa 2014 Fakultet tehničkih nauka, Novi Sad Srpski jezik
Duđak, Lj. Planiranje ljudskih resursa 2015 Fakultet tehničkih nauka, Novi Sad Srpski jezik
Ikač, N. Menadžment ljudskih resursa 2006 Fakultet tehničkih nauka, Novi Sad Srpski jezik
Cascio, W. Managing Human Resources: Productivity, Quality of Work Life, Profits 2006 McGraw Hill Irwin Engleski
Formiranje ocene:
Predmetna aktivnost Predispitna Obavezna Broj poena
Prisustvo na vežbama Da Da 5.00
Prisustvo na predavanjima Da Da 5.00
Pismeni deo ispita - kombinovani zadaci i teorija Ne Da 70.00
Seminarski rad Da Da 20.00
Izvođači nastave:
Auditorne vežbe
Auditorne vežbe
Predavanja