Fakultet tehničkih nauka

Predmet: Sociologija kulture (17.F108)

Matične organizacione jedinice predmeta: Departman za industrijsko inženjerstvo i menadžment
Osnovne informacije:
 
Kategorija Akademsko-opšteobrazovni
Uža naučna oblast Sociologija
Multidisciplinarna Ne
ESPB 4
Cilj:

Osposobljenost grafičkih inženjera da shvate društveni značaj, ulogu, funkcije i karakteristike kulture u modernom društvu kako bi se uspešnije bavili grafičkim dizajnom. Kroz analiziranje aktuelnih tema iz oblasti sociologije kulture, studentima se nastoji pružiti potpuniji uvid u društvenu dinamiku i pokazati važnost poznavanja međuzavisnosti svih sfera društva.

Ishod:

Sticanje znanja o osobinama, značaju i društvenim funkcijama kulture, sticanje znanja o komunikaciji i oblicima komunikacije, sticanje znanja o karakteristikama moderne i postmoderne kulture i umetnosti, sticanje znanja o značaju i ulozi grafičkog dizajna u estetizaciji modernog sveta. Razumevanje procesa koji se odvijaju na globalnom planu i uviđanje njihovog uticaja na kulturu. Pored stvaranja slike i razumevanja makro društvenog plana, važno je i sticanje znanja o mikro planu, odnosno o interakciji i komunikaciji među ljudima i njihovoj ulozi u oblikovanju društvene stvarnosti.

Sadržaj:

Pojam i elementi kulture: pojam kulture, kultura i društvo, kultura i civilizacija, vrednosti, potrebe i norme, kultura i moral, kultura i religija, materijalna i duhovna kultura, subkultura i kontrakultura, kultura i nauka, kultura i ideologija, kultura i identitet. Kultura i komunikacija: pojam komunikacije, oblici komunikacije, verbalna, neverbalna, interpersonalna, rumorna i masovna komunikacija, govorni obrasci, upravljanje utiskom o sebi, grafička komunikacija. Mediji i društvo: masovni mediji, teorije o medijima; medijski imperijalizam i kulturna hegemonija, uticaj medija na društvo. Društvo i kultura:masovno društvo, masovna kultura, kulturna industrija, globalizacija i kultura, kulturni pluralizam, interkulturalnost; Sociologija umetnosti: pojam umetnosti, tržište i vrednosti, umetnost i kič, umetnost (kultura) i nasilje. Kultura kao način života-moda, imidž, idolatrija. Moderna i poistmoderna kultura:diferencijacija, racionalizacija i komodifikacija moderne kulture; hiperkomodifikacija, hiperracionalizacija i hiperdiferencijaciaj kao karakteristike postmoderne kulture. Grafički dizajn i moderno društvo: dizajnerska ideologija; estetika robne proizvodnje, dizajn kao stvaranje i upravljanje estetskim doživljajima ljudi; estetetizacija u modernom društvu.

Metodologija izvođenja nastave:

Nastava se izvodi u obliku predavanja i učešća studenta u raspravi o izloženim problemima, kao i izrade seminarskih radova, izlaganja semeniraskih radova na vežbama i diskusije studenata o problemima seminarskog rada.

Literatura:
Autori Naziv Godina Izdavač Jezik
Koković, D. Pukotine kulture 2005 Prometej, Novi Sad Srpski jezik
Lyn Spillman Cultural Sociology 2002 Blackwell Publishers Inc Engleski
Marshall McLuhan Razumijevanje medija 2008 Golden marketing Tehnička knjiga Hrvatski
Radojković, M., Miletić, M. Komuniciranje, mediji i društvo 2005 Stylos, Novi Sad Srpski jezik
David Holmes Communication Theory 2005 Sage Publications Engleski
Benedikt, R. Obrasci kulture 1976 Prosveta, Beograd Srpski jezik
Haralambos, M., Heald, R. Uvod u sociologiju 1994 Feljton, Novi Sad Srpski jezik
Jacobs Mark and Nancy Weiss Hanrahan The Blackwell Companion to the Sociology of Culture 2005 Blackwell Publishing Engleski
Mek Kvin, D. Televizija 2000 Clio, Beograd Srpski jezik
Moren, E. Duh vremena 1967 Kultura, Beograd Srpski jezik
Daglas Kelner Medijska kultura 2005 Plato Srpski jezik
Formiranje ocene:
Predmetna aktivnost Predispitna Obavezna Broj poena
Usmeni deo ispita Ne Da 50.00
Test Da Da 45.00
Prisustvo na predavanjima Da Da 5.00
Izvođači nastave:
Predavanja