Fakultet tehničkih nauka

Predmet: Softverski stek i alati za razvoj funkcionalno bezbednog automobilskog softvera (22.EAI035)

Osnovne informacije:
 
Kategorija Stručno-aplikativni
Uža naučna oblast Računarska tehnika i računarske komunikacije
ESPB 6

Cilj predmeta je osposobljavanje studenata za razumevanje i projektovanje arhitekture i samog bezbednosno kritičnog softvera za automobilsku industriju, kao i ovladavanje konceptima i standardima potrebnim za razumevanje bezbednosnih aspekata u automobilskoj industriji. Poseban fokus je na razumevanju načina za projektovanje bezbednosnih mehanizama potrebnih za korišćenje savremenih sistema za pomoć vozaču baziranim na veštačkoj inteligenciji i mašinskom učenju, kao i njihovim bezbednosnim reperkusijama na ostatak vozila.

Nakon položenog predmeta student je osposobljen da razume arhitekturu i metode za projektovanje bezbednosno kritičnog softvera u automobilskoj industriji i da piše programe koji rade u takvom okruženju. Takođe, student koji uspešno savlada predviđen programski sadržaj osposobljen je da sprovede bezbednosno kritičnu analizu sistema zasnovanog na veštačkoj inteligenciji i mašinskom učenju i da predloži bezbednosne mere za prepoznavanje i otklanjanje otkaza.

1. Uvod: razvoj modularnog softvera baziranog na komponentama, pregled procesa razvoja u automobilskoj industriji (od zahteva do testiranja) 2. Osnove AUTOSAR standarda: koncepti, arhitektura, metodologija, gradivni elementi a. RTE(eng. Runtime Environment) - izvršno okruženje, b. BSW (eng. Basic Software Components) - osnovni softverski moduli, c. SWC (eng. Software Components) - aplikativni softverski moduli d. VFB (eng. Virtual Functional Bus) - virtuelna funkcionalna magistrala 3. AUTOSAR: načini migracije sa starijih automobilskih arhitektura 4. AUTOSAR-praktična razmatranja: a. Operativni sistem, b. Softverske komponente, c. Komunikacija, d. Rukovanje ulazno/izlaznih upeđaja, e. Mašina stanja, f. Sistemski servisi i rukovanje memorijom, g. Dijagnostički moduli. 5. Razvoj funkcionalno bezbednog automobilskog softvera sa naglaskom na ISO 26262 standard i njegove zahteve: a. rukovođenje bezbednosnim procesima, b. bezbednosna analiza automobilskih sistema (poseban osvrt i pažnja na sistemima zasnovanim na veštačkoj inteligenciji i mašinskom učenju) c. razvoj bezbednosnog koncepta, d. razvoj bezbednog sistema.

Predavanja sa rekapitulacijom i aktivnom diskusijom Auditorne vežbe sa pokaznom studijom slučaja Računarske vežbe sa primenom modelovanja, podešavanja i izvedbe bezbednosnog softvera Praktičan projekat baziran na računarskim vežbama Konsultacije

Autori Naziv Godina Izdavač Jezik
Oliver Scheid Autosar Compendium - Part 1: Application & RTE 2015 CreateSpace Independent Publishing Platform Engleski
Savić, S., Grozdanović, M., Stojilјković, E. Pouzdanost i bezbednost sistema 2014 Fakulteta zaštite na radu u Nišu Srpski jezik
Thorsten Langenhan Basic Guide to (Automotive) Functional Safety 2015 epubli GmbH Engleski
Steffen Herrmann, Dirk Duerholz, Ralf Staerk, Stefan Kriso SAFETY Essentials: ISO 26262 at a glance 2015 Kugler Maag Cie Srpski jezik
Vujanović, N. Teorija pouzdanosti tehničkih sistema 1990 Beograd: Vojnoizdavački i novinski centar Srpski jezik
Staron Miroslaw Automotive Software Architectures, An Introduction 2017 Springer International Publishing Engleski
Ivanović, G., Stanivuković, D., Beker, I. Pouzdanost tehničkih sistema 2010 Fakultet tehničkih nauka; Beograd: Mašinski fakultet, Vojna akademija Srpski jezik
Kevin Roebuck AUTOSAR - AUTomotive Open System ARchitecture: High-impact Strategies - What You Need to Know: Definitions, Adoptions, Impact, Benefits, Maturity, Vendors 2011 Lightning Source Srpski jezik
Predmetna aktivnost Predispitna Obavezna Broj poena
Predmetna aktivnost
Pismeni deo ispita - kombinovani zadaci i teorija
Predispitna
Ne
Obavezna
Da
Broj poena
30.00
Predmetna aktivnost
Odbranjene računarske vežbe
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
70.00
Predavanja
Računarske vežbe