Fakultet tehničkih nauka

Predmet: Softverski stek i alati za razvoj funkcionalno bezbednog automobilskog softvera (22.EAI035)

Osnovne informacije:
 
Kategorija Stručno-aplikativni
Uža naučna oblast Računarska tehnika i računarske komunikacije
ESPB 6

Cilj predmeta je osposobljavanje studenata za razumevanje i projektovanje arhitekture i samog bezbednosno kritičnog softvera za automobilsku industriju, kao i ovladavanje konceptima i standardima potrebnim za razumevanje bezbednosnih aspekata u automobilskoj industriji. Poseban fokus je na razumevanju načina za projektovanje bezbednosnih mehanizama potrebnih za korišćenje savremenih sistema za pomoć vozaču baziranim na veštačkoj inteligenciji i mašinskom učenju, kao i njihovim bezbednosnim reperkusijama na ostatak vozila.

Nakon položenog predmeta student je osposobljen da razume arhitekturu i metode za projektovanje bezbednosno kritičnog softvera u automobilskoj industriji i da piše programe koji rade u takvom okruženju. Takođe, student koji uspešno savlada predviđen programski sadržaj osposobljen je da sprovede bezbednosno kritičnu analizu sistema zasnovanog na veštačkoj inteligenciji i mašinskom učenju i da predloži bezbednosne mere za prepoznavanje i otklanjanje otkaza.

1. Uvod: razvoj modularnog softvera baziranog na komponentama, pregled procesa razvoja u automobilskoj industriji (od zahteva do testiranja) 2. Osnove AUTOSAR standarda: koncepti, arhitektura, metodologija, gradivni elementi a. RTE(eng. Runtime Environment) - izvršno okruženje, b. BSW (eng. Basic Software Components) - osnovni softverski moduli, c. SWC (eng. Software Components) - aplikativni softverski moduli d. VFB (eng. Virtual Functional Bus) - virtuelna funkcionalna magistrala 3. AUTOSAR: načini migracije sa starijih automobilskih arhitektura 4. AUTOSAR-praktična razmatranja: a. Operativni sistem, b. Softverske komponente, c. Komunikacija, d. Rukovanje ulazno/izlaznih upeđaja, e. Mašina stanja, f. Sistemski servisi i rukovanje memorijom, g. Dijagnostički moduli. 5. Razvoj funkcionalno bezbednog automobilskog softvera sa naglaskom na ISO 26262 standard i njegove zahteve: a. rukovođenje bezbednosnim procesima, b. bezbednosna analiza automobilskih sistema (poseban osvrt i pažnja na sistemima zasnovanim na veštačkoj inteligenciji i mašinskom učenju) c. razvoj bezbednosnog koncepta, d. razvoj bezbednog sistema.

Predavanja sa rekapitulacijom i aktivnom diskusijom Auditorne vežbe sa pokaznom studijom slučaja Računarske vežbe sa primenom modelovanja, podešavanja i izvedbe bezbednosnog softvera Praktičan projekat baziran na računarskim vežbama Konsultacije

Autori Naziv Godina Izdavač Jezik
Savić, S., Grozdanović, M., Stojilјković, E. Pouzdanost i bezbednost sistema 2014 Fakulteta zaštite na radu u Nišu Srpski jezik
Kevin Roebuck AUTOSAR - AUTomotive Open System ARchitecture: High-impact Strategies - What You Need to Know: Definitions, Adoptions, Impact, Benefits, Maturity, Vendors 2011 Lightning Source Srpski jezik
Oliver Scheid Autosar Compendium - Part 1: Application & RTE 2015 CreateSpace Independent Publishing Platform Engleski
Steffen Herrmann, Dirk Duerholz, Ralf Staerk, Stefan Kriso SAFETY Essentials: ISO 26262 at a glance 2015 Kugler Maag Cie Srpski jezik
Ivanović, G., Stanivuković, D., Beker, I. Pouzdanost tehničkih sistema 2010 Fakultet tehničkih nauka; Beograd: Mašinski fakultet, Vojna akademija Srpski jezik
Thorsten Langenhan Basic Guide to (Automotive) Functional Safety 2015 epubli GmbH Engleski
Staron Miroslaw Automotive Software Architectures, An Introduction 2017 Springer International Publishing Engleski
Vujanović, N. Teorija pouzdanosti tehničkih sistema 1990 Beograd: Vojnoizdavački i novinski centar Srpski jezik
Predmetna aktivnost Predispitna Obavezna Broj poena
Predmetna aktivnost
Odbranjene računarske vežbe
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
70.00
Predmetna aktivnost
Pismeni deo ispita - kombinovani zadaci i teorija
Predispitna
Ne
Obavezna
Da
Broj poena
30.00
Predavanja
Računarske vežbe