Fakultet tehničkih nauka

Predmet: Specifikacija i modeliranje softvera (17.SWE242)

Matične organizacione jedinice predmeta:
Osnovne informacije:
 
Kategorija Stručno-aplikativni
Uža naučna oblast Primenjene računarske nauke i informatika
Multidisciplinarna Ne
ESPB 6
Cilj:

Osposobljavanje studenata za efikasno i efektivno modedlovanje i specifikaciju softverskih sistema. Ovladavanje znanjima i veštinama neophodnim za analizu i specifikaciju softverskih zahteva. Ovladavanje osnovama model baziranog dizajna. Ovladavanje UML-specifikacijama.

Ishod:

Po okončanju predmeta studenti su osposobljeni za: analizu složenih sistema, specifikaciju zahteva prema sistemu i softveru i primenu UML-formalizama prilikom modelovanju statičkog i dinamičkog ponašanja sistema i softvera. U sklopu predmeta studenti ovladavaju raspoloživim, UML baziranim, komercijalnim alatima za modelovanje softvera i formalnu specifikaciju statičkog i dinamičkog ponašanja sistema i softvera i modelovanje arhitekture softvera.

Sadržaj:

Osnovni model softverskog sistema. Odnos specifikacije zahteva, specifikacije dizajna i implementacije softverskih sistema. Osnovi inženjerstva zahteva, proces, iskazivanje, analiza, specifikacija, verifikacija i validacija zahteva. Izrada formalnog dokumenta - specifikacija zahteva. Osnovi dizajna softvera, statičko i dinamičko modelovanje. Osnove UML, struktura, organizacija i meta-model. UML dijagrami: dijagram slučajeva korišćenja, dijagrami klasa, dijagrami objekata, dijagrami saradnje, dijagrami sekvence, dijagrami aktivnosti, dijagrami stanja. Napredno UML modelovanje: interfejsi, paketi i modelovanje fizičke arhitekture.Arhitektonski i dizajn šabloni i njihova primena u modelovanju arhitekture softverskih sistema.

Metodologija izvođenja nastave:

U sklopu teorijskog dela nastavnog procesa, paralelno sa uvođenjem znanja i veština vezanih za specifikaciju i modelovanje sistema i softvera, studenti formiraju projektne timove od 3 do 5 članova i u timskom radu uvežbavaju usvojeno na dva tipična projekta složenih sistema izabrana iz realnog okruženja. Prvi projekat razmatra sistem koji je u osnovi orijentisan ka podacima i manipulacijama sa podacima i modeluje se u tutorskom režimu rada. Drugi projekat razmatra događajima upravljani sistem i njegovo modelovanje je prepušteno projektnim timovima.U sklopu predavanja timovi saopštavaju izveštaje o progresu na projektu.U sklopu praktičnog dela kursa studenti brane svoja projektna rešenja.

Literatura:
Autori Naziv Godina Izdavač Jezik
Ambler, S. The Object Primer: Agile Model-Driven Development With Uml 2.0 2004 Cambridge University Press Engleski
Martin Fowler, Kendall Scott UML ukratko (prevod 3. izdanja) 2014 Mikroknjiga, Beograd Srpski jezik
S.L.Pfleeger, J. M. Atlee Softversko inženjerstvo Teorija i praksa, treće izdanje 2006 Prentica Hall, CET-Beograd Srpski jezik
L. A. Maciaszek Requirements Analysis and System Design Developing Information Systems with UML 2001 Addisom Wesley Engleski
Branko Perišić Specifikacija i modeliranje softvera 2005 Elektronska verzija-PDF,PPT Srpski jezik
Grady Booch, James Rumbaugh, Ivar Jacobson UML Vodič za korisnika 2000 CET , Beograd Srpski jezik
Formiranje ocene:
Predmetna aktivnost Predispitna Obavezna Broj poena
Predmetni(projektni)zadatak Da Da 40.00
Teorijski deo ispita Ne Da 20.00
Prisustvo na računarskim vežbama Da Da 5.00
Prisustvo na predavanjima Da Da 5.00
Praktični deo ispita - zadaci Ne Da 30.00
Izvođači nastave:
Predavanja
Predavanja
Računarske vežbe
Računarske vežbe