Fakultet tehničkih nauka

Predmet: Uvod u tehnologije proširene i virtualne realnosti (17.RG013)

Matične organizacione jedinice predmeta:
Osnovne informacije:
 
Kategorija Teorijsko-metodološki
Uža naučna oblast Računarska grafika
Multidisciplinarna Da
ESPB 5
Cilj:

Osposobljavanje studenata da shvate osnovne principe, razvoj, koncepte i tehnike i da nauče mogućnosti primene proširene (AV) i virtualne (VR) realnosti u različitim disciplinama. Neke od tih disciplina su: obrazovanje, umetnost, nauka, proizvodni procesi, graditeljstvo, biznis, kosmička istraživanja, zabava, armija, arheologija i mnoge druge. Studenti će se obučiti o raznim tipovima i tehnologijama VR i AR.

Ishod:

Da stečena znanja primenjuju u daljem procesu obrazovanja kao i u budućem profesionalnom radu, kako bi bili što kompetentniji na tržištu rada.

Sadržaj:

Teorijska nastava Uvod i definisanje osnovnih pojmova: prostor, virtualni prostor, realnost, miksovana i virtualna realnost. Objašnjenje širih osnovnih pojmova vezanih za računarske i informacione tehnologije i geometrijsku reprezentaciju u virtualnoj realnosti. Pregled razvoja AR i VR tehnologija. Hardverska arhitektura, organizacija, tipovi, mogućnosti, ograničenja i dodatna oprema. Softveri primenjeni u AR i VR. VR za Internet. Primena AR-a i VR-a u različitim disciplinama. Praktična nastava: Vežbe se izvode u kompjuterskoj laboratoriji. Cilj vežbi je da se studenti obuče kreiranju 3D ambijenta i objekata za AR i VR, za različite potrebe i tipove. Za vežbe će se koristiti različiti softverski paketi za potrebe kreirnja različitih tipova AR i VR, kao i potrebne plagin programe.

Metodologija izvođenja nastave:

Predavanja u učionici i vežbe u računarskoj laboratoriji. Konsultacije. U toku semestra studenti rade na 2 zadatka: izradi scene sa virtuelnom i proširenom realnošću sa korisničkim interfejsom. Zadaci se ocenjuju i ocene pripadaju predispitnim bodovima. Studenti izlaze na usmeni deo ispita i brane rad koristeći HMD set i mobilne aplikacije. Ocena ispita se formira na osnovu pohađanja predavanja i vežbi, izradi zadataka i usmene odbrane rada.

Literatura:
Autori Naziv Godina Izdavač Jezik
Bucher, J. Storytelling for Virtual Reality : Methods and Principles for Crafting Immersive Narratives 2017 Focal Press Engleski
Schmalstieg,‎ D., Hollerer, T. Augmented Reality : Principles and Practice 2016 Addison-Wesley Professional Engleski
R. Kalawsky THE SCIENCE OF VIRTUAL REALITY AND VIRTUAL ENVIRONMENTS 1993 Addison-Wesley Engleski
Jerald, J. The VR Book : Human-Centered Design for Virtual Reality 2015 Morgan & Claypool Publishers Engleski
J. Blascovich, J. Bailenson INFINITE REALITY The Hidden Blueprint of Our Virtual Lives 2011 William Morrow Engleski
W. Sherman, A. Craig UNDERSTANDING VIRTUAL REALITY interface, application and design 2003 Morgan Kaufman Publishers Engleski
A. Craig UNDERSTANDING AUGUMENTED REALITY concepts and applications 2013 Morgan Kaufman Engleski
Peddie, J. Augmented Reality : Where We Will All Live 2017 Springer, New York Engleski
Aukstakalnis, S. Practical Augmented Reality: A Guide to the Technologies, Applications, and Human Factors for AR and VR 2017 Addison-Wesley Professional Engleski
Formiranje ocene:
Predmetna aktivnost Predispitna Obavezna Broj poena
Teorijski deo ispita Ne Da 30.00
Složeni oblici vežbi Da Da 70.00
Izvođači nastave:
Računarske vežbe
Predavanja
Računarske vežbe
Računarske vežbe
Predavanja