Fakultet tehničkih nauka

Predmet: Liderstvo i upravljanje promenama (17.IMM210)

Osnovne informacije:
 
Kategorija Stručno-aplikativni
Uža naučna oblast
  • Ljudski resursi i komunikacije
  • Proizvodni i uslužni sistemi, organizacija i menadžment
ESPB 9

Cilj predmeta je upoznavanje studenata sa savremenim prilazima izučavanju fenomena liderstva i procesa promena. U uslovima poslovanja u kojima su promene nezaobilazan deo svakodnevnog funkcionisanja, značajno je sagledati načine i mogućnosti stvaranja uslova za prihvatanje promena, i formiranje strategija i taktika za stvaranje promena. Lider, kao nosilac promena, čini osnovu za uspešnije sprovođenje promena,kao i osnovu za usaglašavanje vizije i misije organizacije sa ciljevima zaposlenih. Studenti će se upoznati sa uzrocima javljanja promena, metodama vođenja promena, kao i sa liderskim veštinama, znanjima i sposobnostima kojima bi se povećavalo organizaciono umeće i profesionalno umeće zaposlenih.

Posedovanje znanja i veština neophodnih za lidersku komunikaciju sa sledbenicima, kao i principe koje se odnose na uticaj lidera na sledbenike, na ponašanja koja doprinose uspešnoj liderskoj komunikaciji u organizaciji i uslovima u kojima se komunikacija lidera i sledbenika pretvara u uspešno funkcionisanje organizacije u sprovođenju promena i stvaranju nove vrednosti. Stvaranje uslova za razvoj ličnosti i upravljanje sobom, kako bi u organizacionom ponašanju mogli da upravljaju zaposlenima. Cilj predmeta je, takođe, ovladavanje veštinama i sposobnostima donošenja odluka, upravljanja vremenom i situacijom,kao i saznanja o socijalnim i tehničkim okolnostima koji doprinose kvalitetnom liderstvu i upravljanju promenama.

Pojam i uloga lidera(definisanje pojmova lidera i liderstvo);Pojam i tipovi promena u organizaciji, Liderstvo kao proces promene;Teorijske osnove liderstva i promena; Organizaciona struktura i promene; Organizaciona kultura i promene;Osobine ličnosti lidera;Motivisanje za promene; Liderstvo i komunikacija sa saradnicima; Predupređenje konflikata, Stvaranje učeće organizacije; Upravljanje i vođenje promena od strane lidera;Uticaj-moć lidera; Liderstvo i promene u timskom radu;Upravljanje sobom; Uspešnost lidera u procesu promena.

Nastava se izvodi interaktivno, sa stalnim domaćim zadacima u vidu eseja i različitih testova ličnosti kojima bi se uticalo na razvoj liderskih karakteristika.Pored teorijskog okvira koji se prezentuje u smislu prepoznavanja korisnih saznanja iz savremenih pristupa liderstvu i promenama, u okviru nastave se izvode i praktični zadaci koje studenti rešavaju, kako bi simulacijom problemskih situacija, uvežbavali najznačajnije aspekte u sagledavanju realne situacije u okruženju i organizaciji u kojoj rade.

Autori Naziv Godina Izdavač Jezik
Cameron, E. Green, M. Making Sense of Change Management 2007 Kogan Page Engleski
Grubić-Nešić, L. Znati biti lider 2008 AB Print, Novi Sad Srpski jezik
GRAUMANN, C.F.: Changing Comceptions of Leadership, 1986 New York: Springer Verlag Engleski
FIORE, Michael V. How to Develop Dynamic Leadership 1977 New York: John Wiley&Sons Engleski
TIMPE, Dale A. Leadership 1987 New York: Facts On File Publications Engleski
FIEDLER, Fred E. Improving Leadership Effectiveness 1976 New York: John Wiley&Sons Engleski
Hiatt, J Creasey, T Change Management 2012 Prosci Learning Center Publications Engleski
ARGYRIS, Chris Increasing Leadership effectivenes 1976 New York: John Wiley&Sons Engleski
Parker C. Developing Management Skills for Leadership 2003 Prentice Hall Engleski
Koter J. Vođenje promena 1998 Želnid, Beograd Srpski jezik
Pierce J., Newstrom J. Leaders & the Leadership Process 2008 McGraw-Hill Engleski
Predmetna aktivnost Predispitna Obavezna Broj poena
Predmetna aktivnost
Seminarski rad
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
20.00
Predmetna aktivnost
Prisustvo na predavanjima
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
5.00
Predmetna aktivnost
Prisustvo na vežbama
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
5.00
Predmetna aktivnost
Usmeni deo ispita
Predispitna
Ne
Obavezna
Da
Broj poena
70.00
Predavanja
Auditorne vežbe