Fakultet tehničkih nauka

Predmet: Preduzetničke strategije (17.IM1227)

Osnovne informacije:
 
Kategorija Stručno-aplikativni
Uža naučna oblast
  • Industrijski marketing, preduzetništvo i inovacije
  • Proizvodni i uslužni sistemi, organizacija i menadžment
ESPB 4

Cilj predmeta Preduzetničke strategije jeste (1) razvoj i jačanje preduzetničke orijentacije u razmišljanju studenata, (2) integracija preduzetničke orijentacije i strateškog donošenja odluka u razvoju preduzetničkog poduhvata, (3) razumevanje faza životnog ciklusa preduzetničkog poduhvata i (4) različitih strategija i pristupa u koji se primenjuju pri pokretanju, rastu i razvoju preduzetničkog poduhvata. Cilj predmeta je da se integrišu komponente preduzetničkog i strateškog razmišljanja neophodna inženjerima koji pokreću sopstveni preduzetnički poduhvat ili su deo preduzetničkog tima u ranoj fazi razvoja. Ovaj predmet je fokusiran na rast postojećeg preduzetničkog poduhvata.

Studenti koji odslušaju predmet, izvrše predispitne obaveze i polože ispit stiču kompetencije da: (1) prepoznaju fazu u kojoj se preduzetnički poduhvat nalazi; (2) analiziraju unutrašnje i spoljašnje činioce koji utiču na rast i razvoj preduzetničkog poduhvata u određenoj fazi; (3) predlažu i porede različite strategije razvoja proizvoda, nastupa na tržištu, prikupljanja finansija zavisno od veličine organizacije i faze životnog ciklusa sa pozicije preduzetnika ili inženjera koji je deo preduzetničkog tima zadužen za razvoj proizvoda ili integraciju.

Strateški i tržišni način poslovanja mikro, malih i srednjih preduzeća. Preduzetnička orijentacija i strategije preduzeća. Razvoj preduzetništva kroz strategijski plan razvoja preduzeća. Životni ciklus preduzetničkog poduhvata. Preduzetnički poduhvat i okruženje. Ciljevi i resursi. Uloga preduzetnika u kreiranju preduzetničkog tima. Strategije ulaska na tržište. Osvajanje novih tržišta. Prilagođavanje proizvoda. Strategije preduzetničkog poduhvata: kupci/klijenti, tehnologija, konkurencija i identitet organizacije. Strategije zaštite intelektualne svojine. Strategije napuštanja tržišta.

Nastava na predmetu se odvija kroz predavanja i vežbe. Predavanja kombinuju teoriju i praktične primere koji su baza za diskusiju. Predavanja delom realizuju gostujući predavači – najčešće preduzetnici koji su razvili sopstveni biznis. U okviru vežbi, rad će se odvijati u grupama i samostalno i biće baziran na analizi studija slučaja i oblikovanja strategija za konkretne probleme.

Autori Naziv Godina Izdavač Jezik
Borocki, J., Vekić, A. Preduzetničke strategije - elektronska skripta 2020 Fakultet tehničkih nauka u Novom Sadu Srpski jezik
Ris, E. Lean startup : kako današnji preduzetnici koriste neprestanu inovativnost za stvaranje u potpunosti uspešnih poslova 2014 Mate, Beograd Srpski jezik
Joshua Gans, Scott Stern, and Jane Wu The Foundations of Entrepreneurial Strategy 2016 Engleski
Dess, G., Lumpkin, G. Strategic Management : Text and Cases 2006 McGraw-Hill, New York Engleski
Bouman, K. Strategija u praksi 2003 Prometej, Novi Sad Engleski
Predmetna aktivnost Predispitna Obavezna Broj poena
Predmetna aktivnost
Pismeni deo ispita - kombinovani zadaci i teorija
Predispitna
Ne
Obavezna
Da
Broj poena
70.00
Predmetna aktivnost
Prisustvo na predavanjima
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
5.00
Predmetna aktivnost
Prisustvo na vežbama
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
5.00
Predmetna aktivnost
Seminarski rad
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
20.00
Predavanja
Auditorne vežbe