Fakultet tehničkih nauka

Predmet: Preduzetničke strategije (17.IM1227)

Matične organizacione jedinice predmeta:
Osnovne informacije:
 
Kategorija Stručno-aplikativni
Uža naučna oblast Proizvodni i uslužni sistemi, organizacija i menadžment
Multidisciplinarna Ne
ESPB 4
Cilj:

Cilj predmeta Preduzetničke strategije jeste (1) razvoj i jačanje preduzetničke orijentacije u razmišljanju studenata, (2) integracija preduzetničke orijentacije i strateškog donošenja odluka u razvoju preduzetničkog poduhvata, (3) razumevanje faza životnog ciklusa preduzetničkog poduhvata i (4) različitih strategija i pristupa u koji se primenjuju pri pokretanju, rastu i razvoju preduzetničkog poduhvata. Cilj predmeta je da se integrišu komponente preduzetničkog i strateškog razmišljanja neophodna inženjerima koji pokreću sopstveni preduzetnički poduhvat ili su deo preduzetničkog tima u ranoj fazi razvoja. Ovaj predmet je fokusiran na rast postojećeg preduzetničkog poduhvata.

Ishod:

Studenti koji odslušaju predmet, izvrše predispitne obaveze i polože ispit stiču kompetencije da: (1) prepoznaju fazu u kojoj se preduzetnički poduhvat nalazi; (2) analiziraju unutrašnje i spoljašnje činioce koji utiču na rast i razvoj preduzetničkog poduhvata u određenoj fazi; (3) predlažu i porede različite strategije razvoja proizvoda, nastupa na tržištu, prikupljanja finansija zavisno od veličine organizacije i faze životnog ciklusa sa pozicije preduzetnika ili inženjera koji je deo preduzetničkog tima zadužen za razvoj proizvoda ili integraciju.

Sadržaj:

Strateški i tržišni način poslovanja mikro, malih i srednjih preduzeća. Preduzetnička orijentacija i strategije preduzeća. Razvoj preduzetništva kroz strategijski plan razvoja preduzeća. Životni ciklus preduzetničkog poduhvata. Preduzetnički poduhvat i okruženje. Ciljevi i resursi. Uloga preduzetnika u kreiranju preduzetničkog tima. Strategije ulaska na tržište. Osvajanje novih tržišta. Prilagođavanje proizvoda. Strategije preduzetničkog poduhvata: kupci/klijenti, tehnologija, konkurencija i identitet organizacije. Strategije zaštite intelektualne svojine. Strategije napuštanja tržišta.

Metodologija izvođenja nastave:

Nastava na predmetu se odvija kroz predavanja i vežbe. Predavanja kombinuju teoriju i praktične primere koji su baza za diskusiju. Predavanja delom realizuju gostujući predavači – najčešće preduzetnici koji su razvili sopstveni biznis. U okviru vežbi, rad će se odvijati u grupama i samostalno i biće baziran na analizi studija slučaja i oblikovanja strategija za konkretne probleme.

Literatura:
Autori Naziv Godina Izdavač Jezik
Joshua Gans, Scott Stern, and Jane Wu The Foundations of Entrepreneurial Strategy 2016 Engleski
Borocki, J., Vekić, A. Preduzetničke strategije - elektronska skripta 2020 Fakultet tehničkih nauka u Novom Sadu Srpski jezik
Dess, G., Lumpkin, G. Strategic Management : Text and Cases 2006 McGraw-Hill, New York Engleski
Bouman, K. Strategija u praksi 2003 Prometej, Novi Sad Engleski
Ris, E. Lean startup : kako današnji preduzetnici koriste neprestanu inovativnost za stvaranje u potpunosti uspešnih poslova 2014 Mate, Beograd Srpski jezik
Formiranje ocene:
Predmetna aktivnost Predispitna Obavezna Broj poena
Prisustvo na vežbama Da Da 5.00
Seminarski rad Da Da 20.00
Pismeni deo ispita - kombinovani zadaci i teorija Ne Da 70.00
Prisustvo na predavanjima Da Da 5.00
Izvođači nastave:
Predavanja
Auditorne vežbe