Fakultet tehničkih nauka

Predmet: Uvod u tehnologije virtuelne stvarnosti (17.IA016)

Matične organizacione jedinice predmeta: Departman za proizvodno mašinstvo
Osnovne informacije:
 
Kategorija Teorijsko-metodološki
Uža naučna oblast Tehnologije plastičnog deformisanja, aditivne i virtuelne tehnologije
ESPB 3

Sticanje osnovnih znanja iz oblasti tehnologije virtuelne stvarnosti i virtuelne proizvodnje, sa fokusom na tehnologije oblikovanja materijala.

Nakon pohađanja predavanja i vežbi i položenog ispita, studenti bi trebalo da vladaju osnovama tehnologije virtuelne stvarnosti. Takođe treba da budu osposobljeni da, u svojstvu inženjera-projektanta, koriste VR uređaje (trekbol, instrument-rukavicu, stereoskopske naočari) kao i da korišćenjem programskog razvojnog okruženja Wizard (Worldviz, Inc.) kreiraju jednostavnije VR simulacije koje podržavaju stereoskopiju, detekciju kolizije i simulaciju nekih fizičkih svojstava VR objekata.

Osnovni pojmovi i definicije. Pregled hardverskih komponenti VR sistema - primarni ulazni uređaji, uređaji za praćenje kretanja, izlazni ekranski uređaji, VR projekcioni sistemi. Računarske platforme za VR - PC računari, grafičke radne stanice, PC klasteri, distribuirani VR sistemi. Principi tehnologije virtuelne stvarnosti - monokularni znaci opažanja dubine, binokularni znaci opažanja dubine, principi generisanja grafičkog prikaza u realnom vremenu, principi generisanja haptičkog prikaza u realnom vremenu. Opšti osvrt na virtuelnu proizvodnju - definicije, istorijat razvoja, primena VR tehnologija u projektovanju proizvoda, u proizvodnim procesima, u upravljanju operacijama, realacije između ključnih domena primene VR u virtuelnoj proizvodnji, virtuelno preduzeće.Primena virtuelne stvarnosti u projektovanju proizvoda i izradi virtuelnih prototipova - prednosti, uporedni prikaz CAD i VR sistema, geometrijsko modeliranje za potrebe VR, priprema CAD podataka za potrebe izrade virtuelnih prototipova, povezivanje CAD i VR sistema. VRAD sistemi - arhitektura i funkcije, korisnički interfejs i navigacija, tokovi operacija. Primena virtuelne stvarnosti u modeliranju proizvodnih procesa i upravljačkih operacija na primeru virtuelne valjaonice DEMAG. Virtuelna proizvodnja u praksi - primena AR tehnologije u montaži (Boeing), primena virtuelnog projektovanja na primeru aviona Boeing 777, primer virtuelne alatnice, virtuelni prototip unutrašnjosti kabine putničkog vozila (Chrysler).

Predavanja i vežbe u računarskoj laboratoriji. Konsultacije. Računarske vežbe su bazirane na savladavalju softvera za inetgraciju kompjuterske animacije sa zvukom i povezivanje različitih sekvenci (da li animiranih ili video) u jedinstvenu celinu, korišćenjem programa: Adobe Premiere i Adobe After Effects.

Autori Naziv Godina Izdavač Jezik
Burdea, G., Coiffet, Ph. Virtual Reality Technology 2003 John Wiley & Sons, New Jersey Engleski
Plančak, M., Lužanin, O. Uvod u virtualnu proizvodnju : skripta 2005 Fakultet tehničkih nauka, Novi Sad Srpski jezik
Predmetna aktivnost Predispitna Obavezna Broj poena
Predmetna aktivnost
Predmetni(projektni)zadatak
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
15.00
Predmetna aktivnost
Prisustvo na predavanjima
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
5.00
Predmetna aktivnost
Predmetni projekat
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
30.00
Predmetna aktivnost
Predmetni(projektni)zadatak
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
15.00
Predmetna aktivnost
Prisustvo na računarskim vežbama
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
5.00
Predmetna aktivnost
Pismeni deo ispita - kombinovani zadaci i teorija
Predispitna
Ne
Obavezna
Da
Broj poena
30.00
Predavanja
Laboratorijske vežbe