Fakultet tehničkih nauka

Predmet: Virtuelna i proširena stvarnost (17.F311I2)

Osnovne informacije:
 
Kategorija Teorijsko-metodološki
Uža naučna oblast
  • Grafičko inženjerstvo
  • Grafičko inženjerstvo
ESPB 5

Cilj predmeta jeste upoznavanje sa konceptima, terminologijom, tehnikama i primenom virtuelne i proširene realnosti i ostalim varijacijama iz kontinuuma mešovite realnosti. Studenti će dobiti saznanja o razvojom putu interaktivnih vizuelizacija mešovite realnosti, kao i njihovim primenama u različitim oblastima (edukacija, medicina, inženjerstvo, marketing i industrija zabave). Takođe, studenti će savladati i konkretne tehnike i softverske alate za izradu aplikacija virtuelne i mešovite realnosti i koristiti trenutno aktuelnu opremu poput hologramskog vizira Microsoft Hololens da testiraju postojeće aplikacije, kao i svoje semestralne projekte.

Ovladavanjem tehnika i tehnologija kompozicije podataka iz fizičkog okruženja (GPS, fotogrametrija, prepoznavanje slike i objekata) i digitalnog sadržaja, studenti dobijaju neophodna znanja da samostalno kreiraju aplikacije mešovite realnosti za različite platforme (Microsoft Hololens, pametne telefone, 3D vizire za VR). Studenti će, pored dobijenih teorijskog saznanja o tehnologijama izrade kompozicije stvarnih i virtuelnih objekata, steći praktično iskustvo u kreiranju aplikacija virtuelne i proširene realnosti od idejnog koncepta, preko izrade digitalnog sadržaja, definisanja markera, povezivanja sa fizičkim okruženjem korisnika do testiranja aplikacije.

Osnovna terminologija, koncepti i klasifikacija kontinuuma realnosti i virtualnosti. Istorijat virtuelne (VR), proširene (AR) i mešovite (MR) realnosti. Primena VR/AR/MR u različitim disciplinama od primitivnih formi do aktuelnih trendova u oblasti (edukacija, inženjerstvo, medicina, marketing, industrija zabave). Tehnologija virtuelne i proširene realnosti. Hardverske komponente VR, AR, MR aplikacija (hardverski zahtevi - procesor, grafička kartica, radna memorija, izlazni uređaji - samostalni 3D hologramski viziri, 3D VR viziri različitih generacija, mobilni telefoni, ulazni uređaji - kamere, senzori). Softverske komponente VR, AR, MR aplikacija (softveri za 3D modelovanje, razvojna okruženja za VR, AR, MR aplikacije, softveri za fotogrametriju). Crossplatfom - testiranje i prilagođavanje projekta za različite platforme.

Nastava se izvodi u vidu predavanja, računarskih vežbi i konsultacija. Na predavanjima se izlaže teorijski deo gradiva propraćen testiranjem aplikacija i studijama slučajeva, dok se na računarskim vežbama savladavaju softverski alati (Unity, Vuforia, Microsoft Hololens Development Kit) i kreiraju VR i AR aplikacije za različite platforme.

Autori Naziv Godina Izdavač Jezik
Jerald, J. The VR Book : Human-Centered Design for Virtual Reality 2015 Morgan & Claypool Publishers Engleski
Šiđanin, P., Lazić, M. Virtuelna i proširena realnost: koncepti, tehnike i primene 2018 Fakultet tehničkih nauka, Novi Sad Srpski jezik
Aukstakalnis, S. Practical Augmented Reality: A Guide to the Technologies, Applications, and Human Factors for AR and VR 2017 Addison-Wesley Professional Engleski
Schmalstieg,‎ D., Hollerer, T. Augmented Reality : Principles and Practice 2016 Addison-Wesley Professional Engleski
Peddie, J. Augmented Reality : Where We Will All Live 2017 Springer, New York Engleski
Predmetna aktivnost Predispitna Obavezna Broj poena
Predmetna aktivnost
Usmeni deo ispita
Predispitna
Ne
Obavezna
Da
Broj poena
30.00
Predmetna aktivnost
Prisustvo na računarskim vežbama
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
5.00
Predmetna aktivnost
Odbranjene računarske vežbe
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
20.00
Predmetna aktivnost
Teorijski deo ispita
Predispitna
Ne
Obavezna
Da
Broj poena
20.00
Predmetna aktivnost
Prisustvo na predavanjima
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
5.00
Predmetna aktivnost
Predmetni projekat
Predispitna
Da
Obavezna
Da
Broj poena
20.00
Predavanja
Predavanja
Računarske vežbe