Fakultet tehničkih nauka

Predmet: Virtuelna i proširena stvarnost (17.F311I2)

Matične organizacione jedinice predmeta:
Osnovne informacije:
 
Kategorija Teorijsko-metodološki
Uža naučna oblast Grafičko inženjerstvo
Multidisciplinarna Da
ESPB 5
Cilj:

Cilj predmeta jeste upoznavanje sa konceptima, terminologijom, tehnikama i primenom virtuelne i proširene realnosti i ostalim varijacijama iz kontinuuma mešovite realnosti. Studenti će dobiti saznanja o razvojom putu interaktivnih vizuelizacija mešovite realnosti, kao i njihovim primenama u različitim oblastima (edukacija, medicina, inženjerstvo, marketing i industrija zabave). Takođe, studenti će savladati i konkretne tehnike i softverske alate za izradu aplikacija virtuelne i mešovite realnosti i koristiti trenutno aktuelnu opremu poput hologramskog vizira Microsoft Hololens da testiraju postojeće aplikacije, kao i svoje semestralne projekte.

Ishod:

Ovladavanjem tehnika i tehnologija kompozicije podataka iz fizičkog okruženja (GPS, fotogrametrija, prepoznavanje slike i objekata) i digitalnog sadržaja, studenti dobijaju neophodna znanja da samostalno kreiraju aplikacije mešovite realnosti za različite platforme (Microsoft Hololens, pametne telefone, 3D vizire za VR). Studenti će, pored dobijenih teorijskog saznanja o tehnologijama izrade kompozicije stvarnih i virtuelnih objekata, steći praktično iskustvo u kreiranju aplikacija virtuelne i proširene realnosti od idejnog koncepta, preko izrade digitalnog sadržaja, definisanja markera, povezivanja sa fizičkim okruženjem korisnika do testiranja aplikacije.

Sadržaj:

Osnovna terminologija, koncepti i klasifikacija kontinuuma realnosti i virtualnosti. Istorijat virtuelne (VR), proširene (AR) i mešovite (MR) realnosti. Primena VR/AR/MR u različitim disciplinama od primitivnih formi do aktuelnih trendova u oblasti (edukacija, inženjerstvo, medicina, marketing, industrija zabave). Tehnologija virtuelne i proširene realnosti. Hardverske komponente VR, AR, MR aplikacija (hardverski zahtevi - procesor, grafička kartica, radna memorija, izlazni uređaji - samostalni 3D hologramski viziri, 3D VR viziri različitih generacija, mobilni telefoni, ulazni uređaji - kamere, senzori). Softverske komponente VR, AR, MR aplikacija (softveri za 3D modelovanje, razvojna okruženja za VR, AR, MR aplikacije, softveri za fotogrametriju). Crossplatfom - testiranje i prilagođavanje projekta za različite platforme.

Metodologija izvođenja nastave:

Nastava se izvodi u vidu predavanja, računarskih vežbi i konsultacija. Na predavanjima se izlaže teorijski deo gradiva propraćen testiranjem aplikacija i studijama slučajeva, dok se na računarskim vežbama savladavaju softverski alati (Unity, Vuforia, Microsoft Hololens Development Kit) i kreiraju VR i AR aplikacije za različite platforme.

Literatura:
Autori Naziv Godina Izdavač Jezik
Jerald, J. The VR Book : Human-Centered Design for Virtual Reality 2015 Morgan & Claypool Publishers Engleski
Aukstakalnis, S. Practical Augmented Reality: A Guide to the Technologies, Applications, and Human Factors for AR and VR 2017 Addison-Wesley Professional Engleski
Šiđanin, P., Lazić, M. Virtuelna i proširena realnost: koncepti, tehnike i primene 2018 Fakultet tehničkih nauka, Novi Sad Srpski jezik
Peddie, J. Augmented Reality : Where We Will All Live 2017 Springer, New York Engleski
Schmalstieg,‎ D., Hollerer, T. Augmented Reality : Principles and Practice 2016 Addison-Wesley Professional Engleski
Formiranje ocene:
Predmetna aktivnost Predispitna Obavezna Broj poena
Teorijski deo ispita Ne Da 20.00
Usmeni deo ispita Ne Da 30.00
Prisustvo na predavanjima Da Da 5.00
Prisustvo na računarskim vežbama Da Da 5.00
Predmetni projekat Da Da 20.00
Odbranjene računarske vežbe Da Da 20.00
Izvođači nastave:
Predavanja
Računarske vežbe
Predavanja