Предмет: Историја математике (17.0M528 )
Студијски програми предмета:
Степен и врста студија | Назив |
---|---|
Мастер академске студије |
Математика у техници ( |
Категорија | Академско-општеобразовни |
Ужа научна област | Теоријска и примењена математика |
ЕСПБ | 5 |
Оспособљавање студената на апстрактно мишљење и стицање основних знања из историје математике.
Схватање историчности математике као науке. Разумевање основни хразлога настанк аразличитих области математике - Аритметика, алгебра и теорија бројева. Геометрија. Математичка анализа и инфинитезимални рачун. Математичка логика. Вероватноћа и статистика - њиховог хронолошки развоји улоге појединих најважнијих математичара. Сазнавање о животима и научним доприносима најзначајнијих српских математичара.
Настанак и периодизација математике. Математика у старом Египту. Математика у Месопотамији. Математика у Старој Грчкој до Еуклида. Еуклид и Аполоније. Архимед. Математика у хеленистичком свету од Архимеда до пропасти Римског царства. Математика у исламским земљама од ВИИИ до XВ века. Математика у западној Европи и Византији (од пропасти Римског царства до проналаска штампе). Успон трговачке рачунице и стандардизација математичке нотације. Успон алгебре (дел Феро, Тартаља, Кардано, Ферари, Бомбели, Стевин) и проналазак логаритама (Непер, Бирги, Бригс). Математика у Француској (Вијет, Декарт, Ферма, Паскал, Дезарг). Инфинитезималне методе и откриће диференцијалног и интегралног рачуна (Кеплер, Кавалијери, Гулдин, Робервал, Торичели, Декарт, Ферма, Паскал, Худе, де Вит, Слиз, Грегори, Валис, Хајгенс, Бероу, Њутн, Лајбниц, Бернулијеви). Развој анализе у XВИИИ веку (Ојлер, Клеро, Даламбер, Лагранж, Лаплас). Развој геометрије у XИX веку (Гаус, Бољаи, Лобачевски, Понсле, Штајнер, Риман, Клајн). Развој теорије бројева у XИX веку (Гаус, Кумер, Кронекер, Дедекинд). Развиј анализе и теорије скупова у XИX веку (Фурије, Коши, Абел, Дирихле, Јакоби, Вајерштрас, Риман, Ковалевска, Поенкаре, Хилберт, Кантор).Развој алгебре у XИX веку (Абел, Галоа, Хамилтон, Грасман, Бул, Силвестер, Кејли). Математика у Србији.
Предавања; Нумеричко рачунске вежбе. Консултације. Предавања се изводе комбиновано. На предавањима се излаже теоретски део градива пропраћен карактеристичним примерима ради лакшег разумевања градива. На вежбама, која прате предавања, раде се карактеристични задаци и продубљује се изложено градиво са предавања. Поред предавања и вежби редовно се одржавају и консултације.Део градива, који чини логичку целину, може се полагати и у току наставног процеса.
Аутори | Назив | Година | Издавач | Језик |
---|---|---|---|---|
2002 | Енглески | |||
Божић, М. | Преглед историје филозофије и математике | 2010 | Службени гласник, Београд | Српски језик |
2007 | Енглески | |||
Стипанић, Е. | Путевима развитка математике | 1988 | Вук Караџић, Београд | Српски језик |
Зоран Лучић | Огледи изантичке геометрије | 2009 | Службени гласник, Београд | Српски језик |
2009 | Енглески | |||
Струик, Ј. | Кратак преглед историје математике | 1969 | Завод за издавање уџбеника СРС, Београд | Српски језик |
Предметна активност | Предиспитна | Обавезна | Број поена |
---|---|---|---|
Предметна активност Завршни испит - |
Предиспитна Не |
Обавезна Не |
Број поена 25.00 |
Предметна активност Тест |
Предиспитна Да |
Обавезна Да |
Број поена 10.00 |
Предметна активност Присуство на вежбама |
Предиспитна Да |
Обавезна Да |
Број поена 2.00 |
Предметна активност Писмени део испита - комбиновани задаци и теорија |
Предиспитна Не |
Обавезна Да |
Број поена 50.00 |
Предметна активност Завршни испит - |
Предиспитна Не |
Обавезна Не |
Број поена 25.00 |
Предметна активност Присуство на предавањима |
Предиспитна Да |
Обавезна Да |
Број поена 3.00 |
Предметна активност Тест |
Предиспитна Да |
Обавезна Да |
Број поена 10.00 |
Предметна активност Тест |
Предиспитна Да |
Обавезна Да |
Број поена 10.00 |
Предметна активност Предметни(пројектни)задатак |
Предиспитна Да |
Обавезна Да |
Број поена 15.00 |
ванр. проф. др Љубо Недовић
Ванредни професор
Предавања

доц. Иван Прокић
Доцент
Аудиторне вежбе
доц. Буда Бајић Папуга
Стручни сарадник-Лаборант
Аудиторне вежбе