Fakultet tehničkih nauka

Predmet: Primena Interneta stvari (IoT) u inženjerstvu softvera (17.E2S22)

Matične organizacione jedinice predmeta:
Osnovne informacije:
 
Kategorija Naučno-stručni
Uža naučna oblast Primenjene računarske nauke i informatika
Multidisciplinarna Ne
ESPB 6
Cilj:

Ovladavanje naprednim konceptima i izazovima u primeni Interneta stvari (IoT) u procesu razvoja softvera za potrebe složenih sistema realnog sveta. Ovladavanje metodama i tehnikama projektovanja infrastrukture Interneta stvari uz oslonac na raspoložive komponente i programsku platformu.

Ishod:

Nakon uspešnog okončanja predmeta studenti demonstriraju dubinsko razumevanje principa i tehnologija na kojima se zasniva koncept Interneta stvari (IoT). U stanju su da modeluju arhitekturu IoT baziranih sistema realnog sveta i implementiraju osnovne mehanizme kooperacije IoT u sklopu složenih sistema realnog sveta. Osposobljeni su da modeluju i implementiraju infrastrukturu IoT na bazi odabrane familije komponenti i komunikacione infrastrukture.

Sadržaj:

Osnovni pojmovi koncepta Interneta stvari (IoT) u kontekstu razvoja softvera kompleksnih sistema realnog sveta. IoT kao infrastruktura koja podržava skup heterogenih servisa i uređaja. Interoperabilnost elemenata arhitekture IoT. Oblasti primene IoT. Pametni objekti (Smart Objects) i pametne aplikacije (Smart Applications). Komunikaciona infrastruktura IoT i bežične senzorske mreže(BSM). Osnovne karakteristike bežične senzorske mreže i elementi njihove arhitekture. Nivoi BSM i arhitektura programske podrške. Modelom upravljani razvoj arhitekture BSM. Simulacija ponašanja BSM u sklopu IoT arhitekture. Povezivanje arhitekture IoT sa globalnom mrežom. RestFull servisi i REST koncepti. Aspekti privatnosti, zaštite i upravljanja u kontekstu primene IoT. Standardizacija i standardi u domenu IoT. Razvoj i projektovanje hardverske podrške BSM. Organizacija i arhitektura Senzor Web-a na bazi raspoloživih hardverskih komponenti. Programiranje BSM arhitekture.

Metodologija izvođenja nastave:

U sklopu predavanja i računarskih vežbi, radeći u timovima od po 4 člana studenti realizuju timski projekat koji uključuje aspekte formulisanja i primene standarda elemenata arhitekture BSM na osnovu raspoloživih hardverskih komponenti. Uz oslonac na modelovanje i simulaciju prvo se razvija prototip u sklopu razvojnog okruženja za projektovanje arhitekture servisa IoT. Nakon simulacije vrši se implementacija konkretne IoT infrastrukture. Verifikacija i validacija servisnog sloja pametnih objekata radi se u sklopu prezentacije pojedinačnih projekata.

Literatura:
Autori Naziv Godina Izdavač Jezik
Adrian McEwen & Hakim Cassimally Designing The Internet of Things 2014 John Wiley and Sons, Ltd. - elektronsko izdanje Engleski
Matt Richardson and Shawn Wallace Getting Started with Raspberry Pi 2013 O`RELLY - elektronsko izdanje Engleski
Jean-Philippe Vasseury, Adam Dunkels Interconnecting Smart Objects with IP The Next Internet 2010 Morgan Kaufmann Publishers - elektronsko izdanje Engleski
Ovidiu Vermesan & Peter Friess Editors Internet of Things: Converging Technologies for Smart Environments and Integrated Ecosystems 2013 River Publishers Aalborg - elektronsko izdanje Engleski
Ovidiu Vermesan & Peter Friess Editors Internet of Things - From Research and Inovation to Market Deployment 2014 River Publishers - elektronsko izdanje Engleski
Sai Yamanoor Raspberry Pi Embedded Projects Hotshot 2015 Packt Publishing Engleski
Simon Monk Raspberry Pi Cookbook 2014 O`RELLY - elektronsko izdanje Engleski
Formiranje ocene:
Predmetna aktivnost Predispitna Obavezna Broj poena
Praćenje aktivnosti pri realizaciji projekata Da Da 10.00
Pismeni deo ispita - kombinovani zadaci i teorija Ne Da 50.00
Predmetni projekat Da Da 40.00
Izvođači nastave:
Predavanja
Računarske vežbe