КРИТИЧКИ ОСВРТ НА ЛИТЕРАТУРУ О ЧИТКОСТИ ТЕКСТА НА ЕКРАНУ
Ključne reči:
читкост, читљивост, папир, екран
Apstrakt
Одговор на питање: „Да ли је читање са папира искључиво добро утемељена навика или заиста обезбеђује већу брзину и читалачки комфор него читање са екрана?” тражи се прегледом литературе и конкретних резултата емпиријских истраживања.
Reference
[1] A. Preston, „How real books have trumped ebooks,“ 2017. [На мрежи]. Доступно на: https://www.theguardian.com/books/2017/may/14/how-real-books-trumped-ebooks-publishing-revival. [Последњи приступ 30. 8. 2018.]
[2] T. N. B. Review, „Drop That Kindle! 10 Reasons Print Books Are Better Than E-Books,“ 2016. [На мрежи]. Доступно на: https://www.huffingtonpost.com/the-national-book-review/drop-that-kindle-10-reaso_b_8234890.html. [Последњи приступ 30. 8. 2018.]
[3] G. Leibowitz, „7 Reasons Why Ebook Sales Are Falling--and Print Book Sales Are Rising Again,“ 2017. [На мрежи]. Доступно на: https://www.inc.com/glenn-leibowitz/heres-why-an-ebook-can-never-live-up-to-joy-of-reading-an-old-fashioned-hardcover.html. [Последњи приступ 30. 8. 2018.]
[4] A. Winn, „Printed Books vs. eBooks,“ 2017. [На мрежи]. Доступно на: https://medium.com/@AshleyWinn/printed-books-vs-ebooks-ba1d74a5a60c. [Последњи приступ 30. 8. 2018.]
[5] Ф. Месарош, Типографски приручник, Загреб: Графички образовни центар, 1985.
[6] S. Beier, Typeface Legibility: Towards defining familiarity, London: The Royal College of Art, 2009.
[7] И. Кнежевић, Мала типографска почетница за аматере и студенте типографије, Београд: Самостална типографска издања Илије Кнежевића, 2016.
[8] E. Lupton, Thinking with type, 1st ed., New York: Princeton Architectural Press, 2004.
[9] У. Недељковић, Универзално писмо: модернистичка утопија или савремена комуникацијска потреба, Нови Сад, 2016.
[10] B. Warde, „On the Choice of the Typeface,“ у The Crystal Goblet: Sixteen Essays on Typography, H. Jacob, Ур., Cleveland and New York, The World Publishing Company,, 1956, pp. 1-3.
[11] У. Недељковић, И. Пушкаревић / Б. Бањанин, Писмо и типографија, практикум, Нови Сад: Факултет техничких наука у Новом Саду, 2015.
[12] S. Beier, „Legibility Investigation: Towards controlling typeface variables,“ Research Through Design, pp. 92-95, 2013.
[13] T. Buswell, How people look at pictures, Chicago: THE UNIVERSITY OF CHICAGO PRESS , 1935.
[14] L. Copeland / T. Gedeon, „What Are You Reading Most: Attention in eLearning,“ Procedia Computer Science , pp. 67-74, 2014.
[15] K. Rayner, „Eye Movements in Reading and Information Processing:20 Years of Research,“ Psychological Bulletin , т. 124, бр. 3, pp. 372-422, 1998.
[16] И. Пушкаревић, Модел ефектности типографије у штампаним огласима, Нови Сад, 2018.
[17] G. Walsh, „Screen and Paper Reading Research – A Literature,“ Australian Academic & Research Libraries, т. 47, бр. 3, pp. 160-173, 2016.
[18] C. Myrberg / N. Wiberg, „Screen vs. paper: what is the difference for reading and learning?,“ Insights, т. 28, бр. 2, p. 49–54, 2015.
[19] F. Kretzschmar, D. Pleimling, J. Hosemann, S. Füssel, B.-S. Ina / M. Schlesewsky, „Subjective Impressions Do Not Mirror Online Reading Effort: Concurrent EEG-Eyetracking Evidence from the Reading of Books and Digital Media,“ PLOS one, т. 8, бр. 2, 2013.
[20] A. Gudinavičius, „Towards understanding the differences between reading on paper and screen: measuring attention changes in brain activity,“ Libellarium, т. 9, бр. 1, pp. 175 - 184, 2016.
[21] A. Dillon, „Reading from paper versus screens: A critical review of the empirical literature,“ Ergonomics, т. 35, бр. 10, pp. 1297-1326, 2007.
[22] D. Kovačević, N. Pušnik, M. Brozović / K. Možina, „On-screen text legibility among Croatian and Slovenian language groups,“ Ljubljana, 2014.
[23] G. Franken, A. Podlesek / K. Možina, „Testing Legibility on LCD Screen with Eye Tacker,“ Novi Sad, 2016.
[24] D. Čerepinko, D. Keček / M. Periša, „TEXT READABILITY AND LEGIBILITY ON iPad WITH COMPARISON TO PAPER AND COMPUTER SCREEN,“ Tehnički vjesnik, т. 24, бр. 4, pp. 1197-1201, 2017.
[2] T. N. B. Review, „Drop That Kindle! 10 Reasons Print Books Are Better Than E-Books,“ 2016. [На мрежи]. Доступно на: https://www.huffingtonpost.com/the-national-book-review/drop-that-kindle-10-reaso_b_8234890.html. [Последњи приступ 30. 8. 2018.]
[3] G. Leibowitz, „7 Reasons Why Ebook Sales Are Falling--and Print Book Sales Are Rising Again,“ 2017. [На мрежи]. Доступно на: https://www.inc.com/glenn-leibowitz/heres-why-an-ebook-can-never-live-up-to-joy-of-reading-an-old-fashioned-hardcover.html. [Последњи приступ 30. 8. 2018.]
[4] A. Winn, „Printed Books vs. eBooks,“ 2017. [На мрежи]. Доступно на: https://medium.com/@AshleyWinn/printed-books-vs-ebooks-ba1d74a5a60c. [Последњи приступ 30. 8. 2018.]
[5] Ф. Месарош, Типографски приручник, Загреб: Графички образовни центар, 1985.
[6] S. Beier, Typeface Legibility: Towards defining familiarity, London: The Royal College of Art, 2009.
[7] И. Кнежевић, Мала типографска почетница за аматере и студенте типографије, Београд: Самостална типографска издања Илије Кнежевића, 2016.
[8] E. Lupton, Thinking with type, 1st ed., New York: Princeton Architectural Press, 2004.
[9] У. Недељковић, Универзално писмо: модернистичка утопија или савремена комуникацијска потреба, Нови Сад, 2016.
[10] B. Warde, „On the Choice of the Typeface,“ у The Crystal Goblet: Sixteen Essays on Typography, H. Jacob, Ур., Cleveland and New York, The World Publishing Company,, 1956, pp. 1-3.
[11] У. Недељковић, И. Пушкаревић / Б. Бањанин, Писмо и типографија, практикум, Нови Сад: Факултет техничких наука у Новом Саду, 2015.
[12] S. Beier, „Legibility Investigation: Towards controlling typeface variables,“ Research Through Design, pp. 92-95, 2013.
[13] T. Buswell, How people look at pictures, Chicago: THE UNIVERSITY OF CHICAGO PRESS , 1935.
[14] L. Copeland / T. Gedeon, „What Are You Reading Most: Attention in eLearning,“ Procedia Computer Science , pp. 67-74, 2014.
[15] K. Rayner, „Eye Movements in Reading and Information Processing:20 Years of Research,“ Psychological Bulletin , т. 124, бр. 3, pp. 372-422, 1998.
[16] И. Пушкаревић, Модел ефектности типографије у штампаним огласима, Нови Сад, 2018.
[17] G. Walsh, „Screen and Paper Reading Research – A Literature,“ Australian Academic & Research Libraries, т. 47, бр. 3, pp. 160-173, 2016.
[18] C. Myrberg / N. Wiberg, „Screen vs. paper: what is the difference for reading and learning?,“ Insights, т. 28, бр. 2, p. 49–54, 2015.
[19] F. Kretzschmar, D. Pleimling, J. Hosemann, S. Füssel, B.-S. Ina / M. Schlesewsky, „Subjective Impressions Do Not Mirror Online Reading Effort: Concurrent EEG-Eyetracking Evidence from the Reading of Books and Digital Media,“ PLOS one, т. 8, бр. 2, 2013.
[20] A. Gudinavičius, „Towards understanding the differences between reading on paper and screen: measuring attention changes in brain activity,“ Libellarium, т. 9, бр. 1, pp. 175 - 184, 2016.
[21] A. Dillon, „Reading from paper versus screens: A critical review of the empirical literature,“ Ergonomics, т. 35, бр. 10, pp. 1297-1326, 2007.
[22] D. Kovačević, N. Pušnik, M. Brozović / K. Možina, „On-screen text legibility among Croatian and Slovenian language groups,“ Ljubljana, 2014.
[23] G. Franken, A. Podlesek / K. Možina, „Testing Legibility on LCD Screen with Eye Tacker,“ Novi Sad, 2016.
[24] D. Čerepinko, D. Keček / M. Periša, „TEXT READABILITY AND LEGIBILITY ON iPad WITH COMPARISON TO PAPER AND COMPUTER SCREEN,“ Tehnički vjesnik, т. 24, бр. 4, pp. 1197-1201, 2017.
Objavljeno
2019-03-20
Sekcija
Grafičko inženjerstvo i dizajn